Medlemmernes lĂĄneservice

Mange af os har kort eller farvandsbeskrivelser liggende som vi har købt i forbindelse med et sommertogt til en destination, som vi ikke besøger hvert ĂĄr eller mĂĄske aldrig mere kommer til. Men det er alligevel ikke noget materiale, som vi ønsker at afhænde, for tænk nu hvis……Og sĂĄ er det jo ogsĂĄ meget sjovt, at kunne genopleve togtet igennem bøgerne og kortene. Alligevel nager det mĂĄske en, at have sĂĄ meget materiale liggende som egentlig sagtens kunne gøre gavn for andre.

Nogle af ovennævnte tanker har Anne og Ernst Dyhre gjort sig.  Men de har tænkt videre og er kommet med et konstruktivt forslag til at gøre noget ved “problemet”. Hvorfor ikke lave “Medlemmernes lĂĄneservice”. Tanken er, at de medlemmer, der har materialet og kan se det fornuftige i idĂ©en, fĂĄr lagt det materiale pĂĄ klubbens hjemmeside, som de vil stille til rĂĄdighed for andre. Nu kan andre medlemmer sĂĄ gĂĄ ind pĂĄ siden og se om der er noget materiale, som de kunne gøre brug af pĂĄ deres togt. Det kan mĂĄske ogsĂĄ anvendes som inspiration til et kommende sommertogt.

Fremgangsmåden er så, at låneren klikker det materiale af, som medlemmet kunne tænke sig at gøre brug og udfylder en formular med navn, telefonnummer og mailadresse. Denne formular sendes nu elektronisk til det medlem, som ejer materialet. Herefter aftale ejer og låner nærmere om levering/afhentning af materialet og låneperioden.

Hvis systemet skal fungere kræver det stor disciplin hos låneren. Materialet skal selvfølgelig behandles varsomt, således at det kan afleveres i samme stand, som man modtog det i. Ejeren er jo glad for sit materiale. Og så skal lånefristen overholdes uden at ejeren behøver at rykke for afleveringen. Hvis man måtte have ønske om at forlænge låneperioden kontakter man selvfølgelig udlåner inden udløb af den oprindelige lånefrist og hører om det kan lade sig gøre.

Overholdelse af disse enkle og selvfølgelige spilleregler er grundlaget for at ordningen kan blive en succes til glæde for alle.